Når børn og unge skal inddrages i egen sag er der mange forhold, der skal tages i betragtning for, at det enkelte barn eller unge kan komme til orde og så få indflydelse på de forhold, der vedrører deres liv. Når man i praksis arbejder med reel inddragelse af børn og unge ud fra Lundys model for børneinddragelse, kræver det både en forståelse for modellen som helhed samt modellens centrale elementer. Redskaber der tilpasses det enkelte barn eller unge og den konkrete kontekst kan understøtte, hvordan man i praksis kan inddrage alle børn og unge i egen sag.
Laura Lundys model for børneinddragelse tilbyder en systematik og centrale opmærksomhedspunkter til arbejdet med inddragelse af børn og unge i egen sag. Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse.
Social- og Boligstyrelsen har i regi af Videnscenter for børneinddragelse og udsatte børns liv udarbejdet en samlet introduktionspakke til Laura Lundys børneinddragelsesmodel, hvor modellen udfoldes og omsættes til en myndighedskontekst. Der tilbydes desuden redskaber, som kan understøtte arbejdet med Laura Lundys model. Introduktionspakken er primært målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere på myndighedsområdet, men andre fagområder vil også kunne finde inspiration til materialet.